Jumaat, 28 Disember 2012

Surah An Nahl, 16:99. Tawakal. Melindungi diri dari gangguan syaitan


A099
Sesungguhnya Syaitan itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka.
[Surah An Nahl, 16:99]
Tafsir ibn Kathir: As-Sauri mengatakan, makna yang dimaksudkan ialah syaitan tidak mempunyai kekuasaan untuk dapat menjerumuskan hamba-hamba Allah ke dalam suatu dosa yang mereka tidak bertaubat darinya. Ulama lainnya mengatakan bahawa makna ayat ialah syaitan tidak mempunyai kemampuan untuk menggoda mereka. Ulama lainnya lagi mengatakan, ayat ini semakna dengan apa yanag disebut oleh firmanNya dalam ayat lain iaitu dalam surah Al Hijr: 40, yang terjemahannya: ‘kecuali hamba-hambaMu yang mukhlis di antara mereka’.

Di antara kaedah untuk mengelakkan diri dari dipengaruhi oleh bisikan syaitan yang diperolehi dari ayat ini adalah:
1)     Menjadi orang yang beriman.
2)     Menjadi orang yang berserah bulat-bulat(bertawakal) kepada Allah.

Untuk menjadi orang yang beriman yang sebenar-benar beriman, mungkin perlu untuk kita melihat dalam skop/pengertian yang luas dan menyeluruh. Ia tidak hanya cukup sekadar yakin dan percaya bahawa ‘Tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah’. Lihat rukun-rukun iman, dan mungkin ia tidak hanya cukup sekadar melihat rukun-rukun itu dari pandangan luar/’kulit’. Ia perlu diteliti pengertiannya lebih mendalam. Dan perlu kita berhati-hati dan memerhatikan dalam setiap gerak kerja atau perlakuan, percakapan dan pemikiran; adakah kita memenuhi kehendak-kehendak rukun-rukun iman tersebut.

Poin ke dua. Inilah di antara kelebihan yang diperolehi oleh orang-orang yang bertawakal kepada Allah; tidak hanya dia dikasihi Allah, namun apabila seseorang itu memantapkan keimanan dan bertawakal, seseorang itu turut terhalang dari gangguan syaitan yang membisikkan kejahatan dan keraguan dalam hati.

Dalam ayat yang seterusnya (surah An Nahl:100),
A100
Sesungguhnya pengaruh Syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah.

Tafsir Ibn Kathir: Mujahid mengatakan, makna ‘yatawallaunahu’ ialah orang-orang yang taat kepada syaitan. Sedangkan yang lainnya mengatakan bahawa orang-orang yang menajdikan syaitan sebagai penolongnya, bukan Allah. Yakni mereka memepersekutukan syaitan dengan Allah dalam penyembahannya. Dapat ditakwilkan bahawa huruf ‘ba’ pada ayat ini (…bi hi musyrikin) bermakna sabahiyah, yakni disebabkan ketaatan mereka kepada syaitan, jadilah mereka orang-orang yang mempersekutukan Allah. Ulama lainnya mengatakan bahawa makna ayat ialah mereka bersekutu dengan syaitan dalam harta benda dan anak-anaknya.

Semoga Allah menetap dan mengukuhkan keimanan dalam hati kita, dan semoga Allah melindungi kita dari gangguan bisikan syaitan yang sentiasa mencari peluang merosakkan amal ibadah yang dilakukan saban waktu…



Tiada ulasan:

Catat Ulasan