Ahad, 16 Disember 2012

Pendahuluan


Struktur Blog.
Blog ini terbahagi pada dua pages iaitu 'Home' dan 'AkramArt'. Senarai pages boleh dilihat di bahagian kanan atas berdekatan bahagian 'post'. 'Home' adalah ruangan utama yang memuatkan tulisan. Manakala 'AkramArt' pula mengumpulkan apa sahaja berkaitan hasil seni kreatif penyusunbicara (ilustrasi, komik, lakaran, contengan, dan sebagainya) dan mungkin juga hasil seni dari pihak lain sebagai 'selingan'. Tulisan dalam blog ini dibahagikan kepada beberapa kategori atau label:
a)     Back to Basic. -asas-asas Islam.
b)     Ibadah::Al Quran::Hadis.
c)      Bicara Kalbu.
d)     Baitul Muslim. –bagaimanakah caranya membahagiakan isteri?
e)     Madah pujangga::Puitis. -berpujangga dan berpuitis, khas untuk isteri anda.
f)        Umat. -tentang hal ehwal umat.
g)     Ceritera.
(dan lain-lain, jika perlu)
a) Back to Basic.
          Berkaitan perkara-perkara, konsep dan kerangka asas dalam Islam. Ini memudahkan mereka yang baru ingin memahami Islam, seperti kanak-kanak dan juga golongan bukan Islam. Tidak terkecuali diharapkan berguna juga pada golongan selain disebutkan di atas. Tatkala manusia disibukkan dengan perkara-perkara yang tinggi di puncak, mungkin sahaja seseorang itu akan terlupa tentang konsep asas yang patut dipegang kukuh sebagai akar. Label ini diharap membantu untuk perkara ini.
            b) Ibadah::Al Quran::Hadis.
            Perbincangan yang memfokuskan kepada amal ibadah, amal soleh, dan petikan ayat-ayat Al Quran dan hadis-hadis terpilih.
            c) Bicara Kalbu.
         Sekadar bicara yang berlegar di minda penyusunbicara, mungkin sahaja dalam gaya santai dan menyentuh topik yang santai sahaja. Tiada tetapan yang benar-benar khusus, sekadar luahan yang dirakamkan dalam bentuk tulisan.
            d) Baitul Muslim.
            Berkaitan keluarga muslim dan hubungan di antara suami dan isteri. Khas untuk mereka yang ingin jadi suami mithali, subjek yang menjadi fokus adalah berkisar kepada persoalan ‘bagaimanakah caranya membahagiakan isteri? ’. =p. Mengandungi tips, cadangan dan idea yang diharapkan berguna untuk menjadi suami yang terbaik dan membuatkan isteri bahagia di dunia dan akhirat. Turut di alu-alukan kepada golongan bukan muslim - silakan ambil manfaatnya jika ada.
            e) Madah pujangga::Puitis.
            Bermadah pujangga, berpuitis, bersastera, ber’jiwang’, dan seumpama dengannya. ;)
            f) Umat.
Maklumat-makulmat perkembangan dan hal ehwal yang berlaku dalam kehidupan umat Islam di seluruh dunia. Mari peduli umat.
g) Ceritera.
Kisah-kisah fiksyen atau novel. Melazim dan melatih menulis cerita.
           
Objektif penulisan dibuat.
Pelbagai karya tulisan, buku, peringatan dan ilmu yang diperolehi dari pelbagai sumber yang baik adalah sewajarnya disebarkan untuk manfaat khalayak. Sesungguhnya, umat ini dimuliakan dengan tugas seumpama ini (menyeru kepada Allah, kebaikan dan mencegah kemungkaran) sebagaimana firman Allah
“Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya dari orang yang menyeru kepada Allah Yang Maha Pengampun dan beramal soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku dari orang Islam” [Fussilat 41:33].

Pelbagai perkara yang berlegar di minda, alangkah elok sekiranya ia dirakamkan dalam bentuk tulisan dan disimpan dalam ‘galeri’ yang tidak mudah hilang dan mudah diakses pada bila-bila masa dan di mana sahaja yakni blog. Dengan ini, ia memudahkan rujukan semula, membiasakan diri dalam bidang penulisan, membantu menyusun ilmu yang diketahui, agar penyusunbicara dan sesiapa sahaja turut akan mendapat manfaat, mudah-mudahan insya Allah…

Juga, membiasakan diri dalam penulisan cerita atau novel..

Semoga meningkatkan minat dan kesedaran muslim dalam mengkaji kandungan Al Quran dan hadisdalam peranannya mengemudi kehidupan ke jalan yang lurus…

Semoga ini diterima sebagai amal di sisi Allah SWT…

Format tulisan.
Tulisan seboleh mungkin diringkas dan dipadatkan. Format tulisan adalah seboleh-bolehnya lebih banyak menggunakan bahasa Melayu tinggi dan gaya bahasa standard sepertimana yang biasa digunakan dalam buku, majalah dan tulisan ilmiah. Gaya bahasa santai cubadikurangkan tetapi mungkin akan terselit jugak la =).

Layout Template.
Penyusunbicara suka dengan ilustrasi dan warna layout template ini, kecuali bunga-bunga yang dirasakan agak tidak kena dengan citarasa lelaki..=p. Tetapi tidak mengapalah, buat  waktu ini, inilah layout yang digunakan. Ilustrasinya cantik, warna biru bergabung dengan hitam, black always mixed well witth blue..semoga warna ini bersatu nanti dengan sempurna, ameen insya Allah.

Dibenarkan menyebar sebarang kandungan dalam blog ini bagi manfaat bersama tanpa perlu meminta izin terlebih dahulu atau menyatakan sumbernya(alamat url blog). Tetapi menyertakan sumbernya adalah lebih baik bagi tujuan memudahkan pembetulan jika terdapat sebarang kesilapan.

Sekian…

(^_^)


2 ulasan: