Isnin, 10 Disember 2012

Masa



7/12/2012. Jumaat.

Masa adalah kurniaan Allah. Umpama rezeki, masa juga sepatutnya kita syukuri.. Dan dihargai. Pernahkah kita sedang duduk atau baring tanpa melakukan sesuatu yang bermanfaat atau produktif..walau sesaat dua? (samada kerana terleka ataupun kerana tidak dapat berbuat sesuatu disebabkan halangan tertentu..atau apa jua sebabnya)

Mungkin pernah, bukan. (mmm..‘mungkin’? =p)

Katakan, kita namakan tempoh masa seumpama itu sebagai ‘masa terbuang’ atau ‘masa terbazir’.

Jika kita menyedari kita sedang berada dalam situasi ‘masa terbuang’ atau ‘masa terbazir’ yang disebutkan tadi, paling tidak, sekurang-kurangnya cubalah gunakan lidah untuk melafazkan istighfar/tasbih/tahmid/takbir/selawat atau apa jua bentuk zikrullah.. walau tempoh ‘masa terbazir’ itu hanya sesaat atau sepuluh saat. Atau, jika pun lidah tidak mahu bergerak..biarkanlah hati itu berzikrullah.

Bagaimanakah sekiranya ketika dibangkitkan di akhirat kelak (dan kita tergolong dalam golongan kurang bernasib baik lalu dihisab dengan hisab yang teliti/detail – kita telah disoal pada setiap saat dan hembusan nafas yang dihela).. dan kita dipersoalkan tentang tempoh ‘masa terbazir’ itu..: lalu, apakah jawapan kita?

Sungguh malang mereka yang menerima nasib ‘dihisab dengan teliti’..
Sekurang-kurangnya, jika tempoh ‘masa terbazir’ itu telah terisi dengan zikrullah.., berkuranglah sedikit beban kesusahan yang akan tertanggu ketika penghisaban kelak..

Sesungguhnya di antara ciri-ciri penghuni neraka itu adalah tidak takut pada hari penghisaban..
“(27) Sesungguhnya mereka tidak takut kepada hisab” [An Naba’(78:27)].
Yang mana, beberapa ayat sebelum itu iaitu ayat 21-26 menceritakan perihal penghuni neraka.

Takutlah pada hari akhirat kerana hari itu adalah hari yang dahsyat..dan, bagaimanakah untuk kita dapat sedikit gambaran tentang hari itu, bagi memahami bahawa ia adalah sesuatu yang dahsyat..? Lihatlah pada firman Allah ini:
“(17) Dan apakah (jalannya) engkau mengetahui (dapat mengetahui kedahsyatan) hari pembalasan itu?
(18) Kemudian (sekali lagi) apakah (jalannya) engkau mengetahui (dapat mengetahui kedahsyatan) hari pembalasan itu?
(19) (Hari itu ialah) hari seseorang tidak terdaya sedikitpun untuk menolong orang lain, dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah. “
[Al Infithar (82:17-19)].

Dan, berkenaan tempoh ‘masa terbazir’ yang dinukilkan di atas, dibenarkan lagi dengan firman Allah:
“(1) Demi masa.
(2) Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian.
(3) Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling menasihati supaya mentaati kebenaran & saling menasihati supaya menetapkan kesabaran”
[Al asr(103:1-3)].

“Subhanallah, Maha Suci Allah.. Selamatkanlah kami di dunia dan akhirat..dari kedahsyatan hari pembalasan”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan